Monday, May 9, 2011

Diskriminering hos sukker.no

For noen uker tilbake prøvde jeg å registrere meg hos sukker.no. Jeg tenkte: Internettdating, javel, jeg har jo fått nye venner via nett før, så hvorfor ikke.

Jeg ble rimelig paff da jeg omsider fant ut at sidene bare er for heterofile. Jeg skrev til sukkers support-team, og lovte å skrike litt om jeg ikke fikk gode svar tilbake. En tilbakemelding som kan kalles et ordentlig svar har uteblitt, så under kan dere som vil lese hva jeg skrev til dem, og slik få en forståelse av denne tydelige diskrimineringen sukker.no bedriver.

Hei

Mitt navn er Ingrid Madsen. Forleden registrerte jeg meg hos dere etter anbefaling fra venner. Jeg registrerte meg som seg hør og bør, men innså raskt at jeg ikke ville finne den jeg leter etter hos dere. Jeg er nemlig, som dere formulerer det, en av "de homofile", og derfor er ikke siden noe for meg.

Jeg ble mildt sagt sjokkert. I dagens Norge, og så skal dette være en umulighet å få til? En enkel matrise i dataprogrammeringen deres hadde gjort det teknisk mulig å søke etter partner av samme kjønn, - eller av alle kjønn samtidig - så hvorfor denne uvilje hos dere? Det er rett og slett umulig for meg å forstå denne logikken, så jeg håper dere kan forklare hva dere har tenkt.

Jeg deaktiverte naturligvis profilen med én gang, før jeg logget ut. Da jeg tenkte at jeg måtte se etter om dette faktisk sto nevnt noe sted på forsida, ble jeg overrasket nok en gang. Ikke ett sted blant informasjonen på forsida står det såvidt jeg kan se å lese at siden er forbeholdt heterofile. For å finne fram til FAQen deres måtte jeg derimot, mot min egentlige vilje, logge inn på nytt. Nye besøkende blir altså TVUNGET til å opprette en profil hos dere for å få tilgang til nødvendig informasjon! Kanskje én av grunnene til de mange profilene som er registrert?....

Det aller verste jeg reagerer på er dog verken det at jeg ikke kan bruke tjenesten deres, eller at jeg måtte være innlogget for å finne informasjonen. Aller verst for meg var ordlyden i setningen dere bruker i FAQen som svar på hvorfor man ikke kan søke en person av samme kjønn: "Vi har i dag en heteroseksuell tjeneste og det er ikke mulig å matche seg mot brukere av samme kjønn. Vi vurderer imidlertid å starte en egen tjeneste for de homofile." Hva får dere til å tenke at "vi homofile" ønsker og har behov for en "egen tjeneste"? Jeg grøsser virkelig over hele meg. I hele mitt liv har jeg (heldigvis) aldri følt meg så diskriminert som da jeg leste dette. Jeg blir både kvalm, sint og lei meg.

Etter min mening sier dere noe som er like ille som om dere skulle ha sagt "Vi har i dag en hvit tjeneste og det er ikke mulig å matche seg mot brukere som er svarte. Vi vurderer imidlertid å starte en egen tjeneste for de svarte". Eller "Vi har i dag en funksjonsfrisk tjeneste.....Vi vurderer imidlertid å starte en egen tjeneste for de funksjonshemmede." Det er især det lille ordet "de" foran "homofile" som gjør at hårene reiser seg i nakken på meg. Dette er slik en avstandstagen, en forskjelliggjøring, fremmedgjøring, i en setting hvor noe slikt absolutt ikke skulle vært nødvendig. Det er ikke først og fremst det at tjenesten faktisk er ubrukelig for minst 5 % av befolkningen som gjør at dere diskriminerer (men så absolutt det også!), men det faktum at dere legger opp til denne tydelige forskjelliggjøringen ved hjelp av ett lite ord som viser at vi er annerledes enn "dere".

Er vi virkelig så annerledes?

Med vennlig hilsen

Ingrid Madsen

....

Svaret jeg fikk var intetsigende, nedlatende, uforstående....en typisk "vi beklager at du føler sånn, men vi beklager ikke hva vi har gjort":

Hei Ingrid Madsen,
vi beklager på det sterkeste at du føler det på den måten. Men vi er altså pr.dags dato en ren heterofil side.


Mvh

Vibeke i sukker.no

......

16 comments:

  1. Ser ikke helt problemet jeg... Hvorfor skal du absolutt på sukker?
    Mener du Gaysir diskriminerer alle heterofile også da?

    ReplyDelete
  2. Ximinez:
    Poenget er ikke at jeg "absolutt skal på sukker". Poenget er at jeg ikke liker å bli åpenlyst diskriminert, og da vil jeg rope ut om det.

    På Gaysir kan du for øvrig velge nøyaktig hva du selv vil lete etter, uavhengig av kjønn og legning.

    ReplyDelete
  3. Ximinez: Sist jeg sjekket hadde Gaysir en mulighet for å si "jeg er jente/gutt som ser etter jente/gutt". Altså at man velger selv. Ikke diskriminerende det. Om du ikke mener at å vise en skeiv side som er åpen for heterofile er diskriminering fordi den ikke tar hensyn til at flest folk i verden er hetero da?

    *mumle noe om heteronormativitet*

    ReplyDelete
  4. Du blir ikke diskriminert; bare ikke prioritert.

    Sukker.no er en tjeneste som er nødt til å tjene penger. De tjener mest ved at brukerne deres er fornøyde og finner en partner som passer, og dermed jobber de hardt med akkurat dette. Alt koster penger og det er ikke "bare" å legge til mulighet for at homofile skal kunne søke på hverandre. Det er veldig forståelig at de ikke har lyst til å bruke tid/penger på å lage noe halvveis; i stedet ser de at det ikke-heterofile miljøet krever ordentlig tilrettelegging helt fra starten om man skal oppnå et bra produkt (og fornøyde brukere).

    Nøyaktig hvordan ser du på dette som diskriminering?

    ReplyDelete
  5. På forsiden på Gaysir står følgende å lese:

    "Gaysir er Norges største møteplass for homofile og andre skeive."
    Jeg ser ikke heterofile inkludert der gitt.
    Rop gjerne ut om diskriminering der også ;-)

    Jeg klarer ikke å se dette som diskriminering altså, hverken fra Gaysir eller Sukker sin side. Det er datingsider med spesialisering.

    Dog, Gaysir sier fra på forsida i motsetning til Sukker. Det burde egentlig Sukker også gjort.

    ReplyDelete
  6. Anonym:
    Jeg ser på dette som diskriminering med grunnlag i hva jeg skriver over. Jeg greier ikke å forklare det på noen bedre måte. Jeg forstår heller ikke helt pengeargumentet. Jeg vet de er en business, men likevel er det andre tilsvarende leverandører som ikke lager dette problemet.

    Ximinez:
    Jeg kan ikke ta alles kamp, jeg må velge meg ut noen. Om du føler deg diskriminert av Gaysir, oppfordrer jeg deg til å rope ut selv. Og absolutt, sukker bør annonsere deres policy tydelig. Noe annet kan jo regnes som falsk reklame, faktisk.

    ReplyDelete
  7. Men hvis sukker lager en egen tjeneste for homofile, hva Gjør vi som liker begge deler og evt de imellom? Skal vi registrere oss på begge, da? Nei ass. Holder meg unna sukker. I hvert fall når de har den holdningen.

    ReplyDelete
  8. Men du er altså enig i at også Gaysir da diskriminerer, på lik linje med Sukker?
    Det er vel det samme på Q500 og andre datingsider også?

    Jeg klarer, i likhet med Anonym, ikke å se diskrimineringen i dette. De tilbyr en tjeneste, men den tilbyr altså ikke den tjenesten du ønsker. Imidlertid finnes det andre tjenester som gjør det.

    ReplyDelete
  9. Marius:
    Japp, pent nødt til å registrere seg på begge. *himle* Lukter heteronormativitet lang vei.

    Ximinez:
    Nei. Som jeg forklarer over, det er ikke først og fremst det at de utelukker andre legninger - angående dét er spørsmålet mitt simpelthen "hvorfor"; noe de heller ikke svarer på. Det som gjør det hele så veldig diskriminerende, er formuleringen deres som hentyder at det finnes et "vi" og et "dem", noe jeg mener er feil. Det er en veldig skummel lingvistisk maktbruk de utøver der, en klassisk hersketeknikk ved å definere andre grupper ut fra én "mal". Det være seg for eksempel å definere kvinnen ut fra malen "mann", svarte ut fra malen "hvit", utlending ut fra malen "norsk", osv.

    ReplyDelete
  10. Nå må du ikke tillegge hele Sukker meninger, "lingvistisk maktbruk" og "klassiske hersketeknikker" de muligens ikke har på grunn av hvordan én enkelt kundekonsulent formulerte seg da. "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity" kan være en idé å huske i dette tilfellet tror jeg.

    Hvorfor er det "feil" å si at det er "vi og dem" egentlig? Det *er* jo forskjell? De konstaterer jo ikke at noen er bedre eller verre enn andre. Om jeg konstaterer at det er forskjell på hvitinger og negre (ja, ordvalget *er* bevistt, og det er *ikke* rasistisk) er det kun en konstatering av fakta. Ikke noen hersketeknikk eller maktmisbruk.
    Gaysir konstaterer *akkurat* det samme skillet mellom legninger på sin side, og jeg synes ikke det er noen maktbruk eller hersketeknikk der heller.

    ReplyDelete
  11. Ximinez:
    I kommentaren min sa jeg ingenting om det er forskjeller eller ikke. Jeg snakket om å definere én gruppe ut fra en annen, "riktig" versjon. Litt "le deuxieme sex". Det er den følelsen jeg får når noen finner det nødvendig å påpeke ev. forskjeller som måtte eller ikke måtte være. Jeg har lenge lurt på hvorfor folk føler for å påpeke uvesentlige "forskjeller" i tide og utide.

    Hvis du skal beskrive en kjekk fyr du så på bussen, da mener jeg det kan være på sin plass å fortelle om hudfargen - det vil gi den du snakker til et mer riktig bilde av fyren. Men om du forteller om en fyr som bare sa noe dumt på bussen - ville du da fortalt om han var hvit? Om han var svart? (Retorisk spørsmål)

    Jeg tillegger heller ikke Sukker meninger, det er i alle fall ikke min vilje. Min vilje er å påpeke, for å vise at diskriminering foregår i det daglige. Det skumleste er jo nettopp når dette skjer ubevisst, noe det sikkert gjorde for den/de som skrev akkurat dét i Sukkers FAQ.

    ReplyDelete
  12. Men hverken Sukker eller Gaysir sier noe om hva som er "riktig versjon", de konstaterer jo bare at de er en tjeneste for én av delene (Selv om Gaysirs søk fungerer begge veier).
    I dette tilfellet er det jo relevant å påpeke forskjellen, da nettstedet ikke har funksjonaliteten til å matche homofile. Uten at jeg skal si noe sikkert på det, så vil jeg anta at det kan ligge begrensninger i treff-algoritme der.

    Hvis du skal beskrive ei pen, hvit jente på bussen, beskriver du da hudfargen? Jeg antar at du ikke gjør det. Jeg gjør det ihvertfall ikke.
    Mener du at jeg da diskriminerer eller er rasistisk?
    Det er temmelig naturlig å unnlate å omtale hudfargen på hvite når det overveldende flertallet i Norge er nettopp hvite. Jeg beskriver ikke hudfargen bortsett fra de tilfellene der det er relevant. En kar med dårlig humor på bussen ser jeg ikke hvordan hudfargen kan være relevant hos.

    ReplyDelete
  13. "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity" er vel kjernen her.

    Vi snakker også kanskje heller om at dette er en tjeneste laget av 2 nerder med kompetanse innen IT, matte, fysikk og mikroelektronikk. (Om jeg husker rett.)

    Første lov når vi nerder er å lage det enkelt. (Keep It SIMPLE, Stupid). Det samme gjelder for å lage en forretningside ut av et produkt.

    Og det IKKE en ren "database", slik som mange dating sites. Sukker.no er en "smart" matching tjeneste. Det ligger ganske mye utvikling bak "logikken" / "kunstig intelligens" bak. At tjenesten er så smart er deres store salgsargument. De brukte flere år på å gjøre dette bra nok, selv for streitinger.

    Så de har i et så knøttlite marked som Norge er satset på heterofile. De har ikke tatt risken på å lage noe like bra for homofile. Verre er det vel ikke.

    Om du mener dette er et stort problem er din jobb i vårt økonomiske system at du må lage en bedre tjeneste.

    For min del ønsker jeg en matching tjeneste bare for oss med høy IQ. :-D

    ReplyDelete
  14. Jeg er heterofil, men steiler likevel av ordbruken "de homofile", nettopp av de grunnene du påpeker, Ingrid, at det ligger en (om enn sannsynligvis ubevisst) fremmedgjøring i det. At sukker velger å bare tilby tjenester til de som ønsker å treffe noen av det annet kjønn er forsåvidt greit nok (selv om jeg også sliter med å se hvorfor, jeg ser ikke at et tillegg av kjønnspreferanse - eller mangel på sådan - skulle gjøre logikken noe særlig mye mer komplisert, i forhold til alle andre ting man må ta hensyn til hvis man skal drive "smart" matching - og jeg er programmerer selv), men de burde i aller høyeste grad opplyse om det på den åpne delen av nettstedet, og de burde rydde opp i språkbruken sin. Og så burde de svare på henvendelser på en skikkelig måte.

    ReplyDelete
  15. Så bra at du problematiserer dette de-et. Det er mange som opplever dette lille ordet som unødvendig og stigmatiserende.

    Jeg som er opptatt av psykisk helsefeltet, leser stadig om "de psykisk syke".

    Da jeg var kirkegjenger, måtte jeg sitte og høre på at presten hver søndag ba for "de fattige", osv.

    ReplyDelete
  16. Forskjellen på gaysir og sukker handler om to ting.

    Det første er målgruppe. Gaysir har en klar målgruppe, men er åpen og brukbar for andre utafor den målgruppa. Det er ikke Sukker.

    Det andre er informasjon. Gaysir informerer om målgruppa de har. Sukker har skjult den infoen til de grader at en må registrere seg før en finner ut at en ikke tilhører den (eller, for bifolk - at den ikke fungerer på deler av ens egen målgruppe).

    Diskrimineringa ligger ikke i å ha en målgruppe. Den ligger ikke en gang i å være lukka og urbukelig for dem som ikke tilhører den. Den ligger i antakelsen om at alt dette ikke er en problemstilling i det hele tatt - det trenger ikke informeres om, og det gjelder "de andre" i så stor grad at det ikke en gang trenger å bli tatt seriøst når det blir påpekt.

    ReplyDelete