Monday, September 19, 2011

Kommentarer om valget

Jeg tenkte jeg skulle skrive noen ord om valget. Som SVere mange plasser (men ikke overalt! http://sv.no/Forside/Siste-nytt/Nyhetsarkiv/De-beste-SV-resultatene), er jeg skuffa over valgresultatet her i Drammen. Vi gikk ikke bare fra tre til to mandater, slik vi antok ut fra prognoser, vi mista faktisk to av tre og sitter nå igjen med kun én representant i bystyret. Utrolig kjedelig, for å si det mildt. Vi mangla heller ikke mange stemmene for å få én til, det ble et tilfelle av ”så nært, men akk så fjernt”. Det hjelper ikke her og nå, eller de neste fire årene, men vi vet hvor nærme vi var, og vi vil gjøre det bedre neste gang – med renter.


Jeg for min del ble ikke engang vara til bystyret, slik håpet var da jeg sa ja til å stille som 4. kandidat. Det er veldig kjedelig for min egen utvikling, for det hadde vært utrolig lærerikt å få stille på et møte eller to i året for å se hva dette er for noe. Etter virkelig å ha deltatt aktivt i valgkamp for første gang, har jeg blitt veldig gira på at dette er noe jeg har god lyst til å fortsette med, så Drammen og SV blir antakelig ikke kvitt meg så lett.


Så gikk Kristin. Vi i SV har en stor jobb foran oss nå, og jeg gleder meg til å ta del i diskusjonene. Hvor skal veien gå, og hvem skal gå forrest? Jeg har et par favoritter, men har ikke tenkt å nevne navn enda. Det blir spennende tider framover nå, vi må ta gode grep både nasjonalt, organisatorisk, og lokalt rundt omkring.


Dette ble en kort kommentar. Det jeg ville si, var vel stort sett: greit, SV gjorde det ikke godt i mange kommuner i år, og greit, jeg kom ikke inn. Men Norge er ikke kvitt SV, og Drammen er ikke kvitt meg!

2 comments:

  1. Er det mulig for deg å sitte i utvalg? Nå vet jeg ikke hvordan det funker i Drammen, men her i byen er det vanlig at folk som ikke er i selve kommunestyret sitter i utvalg.

    ReplyDelete
  2. Elin: Jeg er noob, men mener at utvalg er forbeholdt de som sitter i bystyret, ev. er varaer.

    ReplyDelete