Monday, June 25, 2012

Klagesang over buss for tog

Søndag formiddag skulle jeg fra Drammen til Oslo. Jeg visste at det var buss for tog, men jeg var optimistisk. På vei bort til stasjonen tenkte jeg på at det stort sett alltid går helt fint å reise med buss for tog fra Drammen til Oslo. Det er ganske små forhold, og de som jobber på stasjonen bruker å vite hva de holder på med. Så også på søndag, heldigvis. Vel var bussen fem minutter forsinka ut fra stasjonen, men jeg kom meg fint inn til Oslo S med direktebuss.

Etter en hel dag med spennende foredrag og debatter på Litteraturhuset, var det på tide å reise hjem. Siden Nationaltheatret er stengt, var det ingen sjans å rekke 2019-toget (bussen) da programmet mitt var ferdig klokka 20. Jaja, vi tusla ned til Oslo S for å satse på bussen som skulle gå i stedet for det neste toget i rutetabellen. 

Det var ikke veldig mange reisende ved bussene på spor 19 på dette tidspunktet, men kundeveilederne var likevel stressa og småfrekke. Jeg hadde begynt å få migrene, og jeg ville bare hjem. Da vi spurte etter neste buss til Drammen, fikk vi til svar at det ikke gikk direktebuss, men at vi skulle ta bussen til Skøyen, og så ville toget gå videre derfra til Asker, og så buss igjen fra Asker til Drammen. Uhorvelig tungvint, spør du meg. "Er du helt sikker?" spurte jeg, og fikk bekreftende svar fra én av veilederne (én så dog veldig usikker ut). "Jeg tror ikke helt på dere", fortsatte jeg - og forklarte at jeg jo hadde tatt direktebuss i andre retningen tidligere på dagen. Men jo, veilederen var helt sikker, det var sånn vi måtte gjøre det for å komme oss til Drammen. Nå kom det en annen veileder bort, som nesten ropte til oss at bussen skulle gå, og vi ble skyfla inn på denne.

Vel framme på Skøyen stasjon, ser vi toget stå på perrongen. "Jess, skal det faktisk gå helt fint?", tenkte vi - men neida, det skulle jo ikke det. På de to minuttene det tok oss å gå fra toget og bort til stasjonen, var toget til Asker gått! For dét gikk på tida si det, det korresponderte ikke med bussene fra Oslo. Og ikke bare dét, men dette var det ordinære lokaltoget, ikke et tog som skulle gå på det normale tidspunktet for toget mot Kongsberg. Det var nå nøyaktig 58 minutter til neste tog kunne ta oss til Asker! 

Det er lenge siden jeg har vært så sint - hva i all verden er dette for slags behandling av kundene sine fra NSB? Vi var mange som kom med bussene, og måtte vente på Skøyen stasjon - en stasjon så å si uten benker inne, uten en eneste kiosk eller kafé eller noe som helst. Mange hadde nok forpliktelser ventende hjemme, eller andre grunner til at de trengte å komme seg hjem i OK tid. Stakkarene som kom fra Gardermoen hadde allerede brukt over to timer bare på å komme seg til Skøyen! Og vi tre som reiste sammen, vi satt der med henholdsvis migrene, ME, og to hunder hjemme som venta på å bli lufta. 

Kundeveilederne kan umulig ha fått tilstrekkelig opplæring - jeg syns oppriktig synd på disse ungdommene som sikkert bare var glade for å ha fått seg sommerjobb. Det eneste de kunne fortelle oss, var at Nei, NSB dekker ikke taxi, Jo, det går direktebuss fra Oslo S til Drammen (!), og Beklager, vi har prøvd å si fra til ledelsen før i dag. Vi greide å vente denne timen (hadde vi noe valg?), og karra oss på hompetoget til Asker klokka 22 (to timer siden vi dro fra Litteraturhuset!). For så å måtte av igjen der - på spor 6 - og komme oss til spor 1 før bussen stakk fra oss (personer med ME går ikke veldig fort når all energien er borte). Vi rakk det - og var i Drammen så hun som skulle videre mot Kongsberg rakk toget videre med mindre enn to minutters margin.

Jeg greier ikke å fatte og begripe at vi skal måtte finne oss i det her. Vi greide oss, vi er tross alt tre unge, rimelig friske mennesker - men hva med eldre som hører dårlig og er dårlig til beins, folk som ikke kan norsk (ingen informasjon på andre språk - knapt på norsk), folk som er avhengig av rullestol eller andre hjelpemidler, folk med angst og som har behov for at ting følger rutiner? Å bli møtt med en "beklager, sånn er det bare" holder rett og slett ikke. Det SKAL ikke ta tre timer fra Litteraturhuset og til Drammen sentrum! 

Jeg har all forståelse for at NSB må bedrive utbedringer, jeg er dagpendler og sosialist og er glad for alt som kan gjøre toghverdagen lettere og smidigere, men det må jo for fanken være mulig å gjennomføre buss for tog på en mer organisert måte, og å gi god nok opplæring til kundeveilederne? Det verste er jo at nøyaktig det samme skjedde i fjor: da rakk jeg akkurat ikke et tog videre fra Skøyen til Drammen fordi bussen var sen, og neste tog gikk ikke på en time da, heller. Den gangen gikk det heldigvis likevel tog til Asker også, og derfra fikk jeg noen til å hente meg med bil.

NSB - jeg digger å ta tog. Jeg pleier å forsvare dere for alle som spør meg om det ikke er tungvint å pendle. "Neida," sier jeg, "hvis det er forsinkelser er det som regel bare snakk om et par minutter". Jeg rosemaler det, for å forsvare at jeg selv gidder å ta tog hver dag, og for å få flere til å gjøre det samme. Jeg har ikke bil, men nå vurderer jeg nesten å kjøpe en, og å sende regningene mine til NSB. Det er vanskelig å være idealist når offentlig kommunikasjon ikke funker.

No comments:

Post a Comment